6 Відбудова 1945-1953рр.

Відбудова 1945-1953рр.

Підручники. 11 клас ——
11 клас_Пометун_Історія України_2012.pdf
11 клас_Струкевич_Історія України_2011.pdf:



Позначати на карті














Пройти тест Відбудова в Україні ПРОЙТИ

Тести

7.4. Післявоєнна відбудова. Останні роки сталінщини (1945-1953 рр.)


1.    Про яке явище післявоєнної епохи йдеться в уривку: «З 1945р. по 1947 р. до України повернулися з Німеччини 1 млн 250 тис. осіб, яких нацисти насильно вивезли на роботи. Майже кожного четвертого з них звинуватили у державній зраді і засудили до виправних робіт.»
А)      конверсія
Б)       депортація
В)   колабораціонізм                                             Г)    репатріація
                                                                                                                                                       
2.        Вкажіть, про яке явище йде мова в уривку:
«Після закінчення Другої світової війни на батьківщину поверталися сотні тисяч військовополонених та цивільних осіб, що добровільно чи примусово опинилися за межами своєї країни внаслідок війни».
В)       демобілізація
Г)       депортація

Д)       конверсія
Е)       репатріація

3.        Вкажіть форму повоєнної міграції українського населення, не пов’язану із завершенням Другої світової війни:
А) демобілізація       Б) депортація      В) реевакуація      Г) репатріація
    
4.        Серед українських регіонів позначте той, який увійшов до складу УРСР у 1945 році …
А)      Буковина
Б)       Галичина

В)       Закарпаття
Г)       Крим

5.        1945 рік в історії України пов’язаний із …
А)      включенням до її складу Закарпаття, голодом у центральних і південних областях

Б)       голодом у центральних і південних областях, операцією «Вісла»





В)       операцією «Вісла», початком членства республіки в ООН
Г)       початком членства республіки в ООН, включенням до її складу Закарпаття

6.        Вкажіть, коли було підписано Люблінську угоду між урядом УРСР і польським Тимчасовим комітетом, згідно якої 17 повітів Підляшшя, Холмщини, Посяння і Лемківщини, де проживало майже 800 тис. українців, передавались Польщі:
А) 1939 р.          Б) 1941 р.        В) 1944 р.               Г) 1951 р.

7.         Вкажіть назву території, пропущену в уривку:
«Проблема кордонів існувала між УРСР і Чехословаччиною. Зокрема чехословацький уряд вважав ______________ складовою частиною своєї держави, що її напередодні Другої світової війни окупувала Угорщина.»
А)      Буковина
Б)       Закарпаття

В)       Поділля
Г)       Холмщина

8.      Вкажіть, якою цифрою позначено на карті регіон, що увійшов до складу УРСР  у 1945 р.
А)      1

Б)       2
В)       3

Г)       4




9.      Позначте, коли I з’їзд Народних комітетів Закарпатської України прийняв рішення про возз’єднання з УРСР:
А)      15 березня 1939 р.
Б)       30 червня 1941 р.

В)       26 листопада 1944 р.
Г)       12 травня 1945 р.

10.  Вкажіть назву території, пропущену в уривку з Договору між СРСР і Чехословацькою Республікою 25 червня 1945 р.:
«… Україна возз’єднується в згоді з бажанням, проявленим населенням __________України і на підставі державної угоди обох Високих Договірних Сторін, зі своєю споконвічною батьківщиною – Україною і включається до складу Української Радянської Соціалістичної Республіки».
А)      Берестейська
Б)       Буковинська

В)       Закарпатська
Г)       Подільська

11.  Позначте, коли відбулися описані в уривку події:
«Заключним актом повоєнного урегулювання кордонів України стало підписання радянсько-румунського договору, який юридично зафіксував кордони України в рамках радянсько-румунської угоди 28 червня 1940 року».
А)      1940 рік
Б)       1945 рік

В)       1947 рік
Г)       1954 рік

12.  Вкажіть владний орган, який поширював листівки, цитовані в уривку:
«Переселення є наслідком дій УПА. Це важке, але необхідне рішення, яке забезпечить населенню спокійне життя в нових умовах, створених владою на інших територіях Речі Посполитої. Ті, хто не підкоряться наказу і залишаться в околицях, охоплених переселенською акцією, вважатимуться бандитами…».
А) адміністрація рейхскомісаріату «Україна»          Б) Українська головна визвольна рада
В) уряд Польської Народної Республіки                   Г) уряд Української РСР

13.  Позначте, коли відбулися описані в уривку події:
«Політбюро ЦК Польської робітничої партії своїм рішенням започаткувало виселення українців і змішаних сімей з Надсяння, Лемківщини, Холмщини та Підляшшя й розселення їх у західних і північних районах Польщі»
А)      1939 рік
Б)       1944 рік

В)       1945 рік
Г)       1947 рік

14.  Позначте назву найбільшої антиукраїнської операції з виселення українського населення, здійсненої польською владою у квітні-травні 1947 р.:
А)      «Одра»
Б)       «Вісла»

В)       «Тиса»
Г)       «Дунай»

15.  «Операція «Вісла» ‑ це …
А)      воєнна операція Армії Крайової проти загонів УПА на завершальному етапі Другої світової війни

Б)       примусове виселення українського населення з його етнічних земель на сході Польщі до її західних воєводств, звідки виселили німців, здійснене польським урядом у 1947 р.

В)       переселення українського населення з його етнічних територій, що увійшли до складу Польщі, до УРСР, здійснене на підставі радянсько-польського договору 1945 р.













Г)       спільна польсько-радянська військово-каральна операція на території Західної України проти загонів УПА та місцевого населення, яке підтримувало їх

16.  Вкажіть причину проведення операції «Вісла»:
А) активна діяльність підпілля ОУН і загонів УПА на Закерзонні
Б)
намагання забезпечити відбудову Донбасу робочою силою
В)
переселення у західні області УРСР спеціалістів з Наддніпрянщини
Г)
прагнення радянського керівництва приєднати Закарпаття до УРСР

17.    Ухвалення рішення: «Швидкими темпами переселити українців і змішані сім’ї на повернуті території (насамперед у Північну Пруссію), не створюючи компактні групи, та не ближче ніж 100 км від кордону...» започаткувало реалізацію …
А) акції «пацифікації»     Б) політики «радянізації»      В) операції «Вісла»      Г) плану «Ост»

18.  *Позначте цілі, які мали на меті польські власті, проводячи операцію «Вісла»:
А) розбудувати «багатонаціональну Польщу», відмовившись від концепції «національно єдиної держави»
Б) створити компактно заселені українцями райони на кордоні з Німеччиною
В) відмовитись від адміністративного нагляду і зняту заборону на свободу пересування для українського населення
Г) залучити дешеву робочу силу для господарського освоєння «повернутих земель»
Д) остаточно підірвати соціальну базу ОУН і УПА
Е) асимілювати відокремлені українські родини у суцільній масі польського населення

19.  Вкажіть, яка з названих угод не пов’язана з іншими:
А)      польсько-радянський договір щодо кордонів УРСР

Б)       чехословацько-радянський договір щодо кордонів УРСР
В)       румунсько-радянський договір щодо кордонів УРСР
Г)       договір між Україною, Росією та США щодо ядерного роззброєння України

20.  Зазначте назву акції, про яку йдеться в уривку з документа:
«Керівник групи – генерал С.Моссор. Таємний документ Міністерства повернутих земель, направле-ний 10 листопада 1947 р. до воєводського управління в Ольштині, вказує, що «головною метою акції «В» є їх (переселенців) асиміляція в польському середовищі. Необхідно вжити всіх заходів, щоб досяг-ти мети. Окреслення «українець» не вживати до цих переселенців»
А) «кресовий закон»    Б) операція «Вісла»     В) осадництво     Г) пацифікація

21.    Вкажіть рік, коли після обміну прикордонними територіями (до Львівської області увійшли землі Кристонополя (нині Червоноград), а до Польщі – територія з центром у м. Нижні Устріни Дрогобицької області) було остаточно розмежовано польсько-український кордон:
А) 1939р.                                                         Б) 1944 р.
В) 1947 р.                                                        Г) 1951 р.

22.  Зазначте, про яку міжнародну організацію, членом якої стала Україна, йдеться в уривку з джерела:
«Включення України … мало стати однією з передумов миру й безпеки народів, стабільності та балансу сил у Європі. Вступ … мав зміцнити ілюзії щодо її державності та заспокоїти громадську думку і національно-визвольні сили, які боролися за відродження незалежної української держави, розколоти українську діаспору в західних державах. У цьому виявилась подвійна мораль, своєрідна політична гра сталінського керівництва. І все ж сам факт вступу України … мав велике значення, вивів її на міжнародну арену й сприяв включенню у світову політику.»
А)      Організація Об’єднаних Націй (ООН)

Б)       Організація Північноатлантичного договору (НАТО)
В)       Світова Організація Торгівлі (СОТ)
Г)       Співдружність Незалежних Держав (СНД)

23.  Позначте назву міжнародної організації, співзасновником якої стала Українська РСР у червні 1945 р.:
А)    Ліга Націй
Б)     Організація об'єднаних націй (ООН)
В)       Організація Північноатлантичного договору (НАТО)






Г)       Організація Варшавського договору

24.  Вкажіть українського політика, який очолив поновлений у березні 1944 р. Народний комісаріат закордонних справ, а на конференції в Сан-Франциско 1945 р. керував роботою делегації УРСР:
А) М.Хрущов        Б) Р.Руденко       В) М.Подгорний          Г) Д.Мануїльський

25.  Хто очолював урядові делегації Української РСР на Сан-Франциській (1945 р.), Паризькій (1946-1947 рр.) та Дунайській (1948 р.) міжнародних конференціях:
А) Д.Мануїльський           Б) Л.Каганович             В) М.Підгорний         Г) М.Хрущов

26.  Позначте міжнародну організацію, про яку йдеться в цитованому документі:
«Засідання рекомендує, щоб Українська Радянська Соціалістична Республіка і Білоруська Радянська Соціалістична Республіка були запрошені стати членами засновниками пропонованої Міжнародної Організації...»
А)      Ліга Націй
Б)       Організація Об'єднаних Націй

В)       Рада Економічної Взаємодопомоги
Г)       Організація Варшавського Договору

27.  Вкажіть, в якому році Українська РСР стала членом Організації Об’єднаних Націй:
А)      1944 рік
Б)       1945 рік

В)       1949 рік
Г)       1954 рік

28.  Позначте, коли Україна приєдналася до Адміністрації допомоги і відбудови Об’єднаних Націй (ЮНРРА):
А)      1944 рік
Б)       1945 рік

В)       1946 рік
Г)       1947 рік

29.  Позначте рік, коли Державним прапором України став двоколірний червоно-лазуровий прапор, у верхній частині якого містилося зображення серпа й молота та п'ятикутної зірки:
А)      1947 рік
Б)       1948 рік

В)       1949 рік
Г)       1950 рік



30.  Позначте, коли в основному завершився перехід промисловості УРСР на випуск мирної продукції після Другої світової війни:
А)      1944 рік
Б)       1945 рік

В)       1946 рік
Г)       1949 рік

31.  Вкажіть, про який період йде мова в уривку:
«У цілому відродження промисловості відбулося надзвичайно швидко … проте потенціал важкої промисловості розвивався на базі застарілих рішень і схем, які не враховували технологічних досягнень. У той час, коли металургія мала значний прогрес, ‑ зрушення в хімічній промисловості були досить скромні; без уваги залишилися такі перспективні галузі, як нафтохімія… Такий підхід зберігався навіть тоді, коли стало очевидним, що весь світ обрав протилежний напрям розвитку».
А)      відлига
Б)       застій

В)       перебудова
Г)       післявоєнна відбудова

32.  Позначте одну з особливостей періоду відбудови в Україні:
А)      надання більшої уваги розвитку сільського господарства в порівнянні з розвит­ком промисловості

Б)       проведення відбудови за рахунок внутрішніх ресурсів

В)       затяжний процес відбудови













Г)       проходження відбудови за схемою: стабілізація валюти, відбудова доріг і засобів зв'язку, сільського господарства, легкої та важкої промисловості

33.  Позначте мету, з якою партійно-радянське керівництво СРСР і УРСР у другій половині 1940 – на початку 1950-х рр. розповсюджувало зображений плакат:
А) закликати солдатів і робітників до вступу в лави створюваних Трудових армій
Б) мобілізувати суспільство на здійснення відбудови народного господарства
В) переконати народ у необхідності здійснення форсованої індустріалізації
Г)  продемонструвати Заходу готовність до співпраці за «планом Маршалла»


34.  Позначте особливість післявоєнної відбудови Української  РСР (1945 – початок 1950-х рр.):
А)      використання західної фінансової та технічної допомоги за «планом Маршалла»

Б)       першочергова відбудова галузей важкої промисловості, транспорту, енергетики

В)       спрямування основних капіталовкладень у сільське господарство, соціальну сферу
Г)       широкомасштабне залучення висококваліфікованих європейських спеціалістів

35.      Що було характерним для процесу післявоєнної відбудови народного господарства УРСР (1945 – 1950 рр.):
А) скерування основних ресурсів держави на розвиток соціальної сфери
Б) використання фінансової та технічної допомоги за «планом Маршалла»
В) пріоритетний розвиток сільського господарства та інфраструктури
Г) першочергове відновлення роботи важкої промисловості та енергетики

36.  Вкажіть, у чому полягала особливість відбудови народного господарства Української РСР після Другої світової війни:
А)      надання переваги розвитку галузям промисловості групи «Б»

Б)       висока врожайність зернових культур за останні двадцять років

В)       здійснювалася на основі чіткого виконання п’ятирічного плану
Г)       отримання фінансової допомоги за «планом Маршалла»

37.  Низькі темпи розвитку легкої промисловості та сфери послуг в Україні в період післявоєнної відбудови спричинені
А)      пріоритетним фінансуванням важкої промисловості

Б)       відсутністю попиту населення на товари та послуги

В)       зруйнуванням усіх підприємств легкої промисловості
Г)       скасуванням карток на продовольчі та промислові товари

38.  Процес післявоєнної відбудови в Україні (1945-початок 1950-х років) характеризувався …
А)      відбудовою економіки України як самостійного, самодостатнього комплексу з використанням західної фінансової та технічної допомоги

Б)       наявністю достатньої кількості кваліфікованої робочої сили та спрямуванням основної частини капіталовкладень у відбудову соціальної сфери

В)       першочерговою відбудовою важкої промисловості та енергетики з опорою лише на власні сили та ресурси Радянського Союзу

Г)       поверненням усіх евакуйованих на схід СРСР підприємств, їх модернізацією на базі обладнання, що СРСР отримував як репарації

39.  Позначте хронологічні рамки певного явища історії України, які є зайвими в цьому логічному ланцюжку:
А)      1921-1923 рр.
Б)       1932-1933 рр.

В)       1941-1945 рр.
Г)       1946-1947 рр.

40.  Вкажіть, що було покладено в основу моделі розвитку народного господарства за оцінкою українського історика О. Бойка, наведеною  в уривку:
«…характерним для стратегії радянського керівництва у повоєнній відбудові було повернення до довоєнної моделі розвитку народного господарства…».
А) розвиток базових галузей промисловості за рахунок ресурсів сільського господарства
Б) скорочення обсягів державних дотацій підприємствам воєнно-промислового комплексу
В) співіснування державного, кооперативного та приватного секторів народного господарства
Г) спрямування основних капіталовкладень у легку промисловість і соціальну сферу

41.  Вкажіть, яка з діаграм структури капіталовкладень у народне господарство підтверджує думку українського історика О. Бойка, що «характерною рисою радянського керівництва у повоєнній відбудові було повернення до довоєнної моделі розвитку народного господарства УРСР. В основі цієї моделі лежала примітивна схема індустріалізації…»


А)       
Б)        
В)        
Г)        

42.  Визначте домінуючу за рівнем капіталовкладень галузь народного господарства УРСР у роки післявоєнної відбудови:
А)      легка промисловість
Б)       важка промисловість

В)       сільське господарство
Г)       харчова промисловість

43.  *Вкажіть особливості процесу післявоєнної відбудови народного господарства України (1945-початок 1950-х рр.):
А)      відсутність достатньої кількості робочої сили

Б)       використання фінансової та технічної допомоги за «планом Маршалла»

В)       нарощування могутності військово-промислового комплексу


Г)       опора лише на власні сили та ресурси СРСР
Д)       першочергова відбудова важкої промисловості та енергетики
Е)       пріоритетний розвиток сільського господарства як джерела фінансування промисловості
Ж)    спрямування значної частини капіталовкладень в соціальну сферу

44.  *Вкажіть особливості процесу післявоєнної відбудови народного господарства УРСР (1945-початок 1950-х років):
А)      першочергова відбудова важкої промисловості та енергетики

Б)       спрямування основної частини капіталовкладень у соціальну сферу


В)       пріоритетний розвиток сільського господарства як джерела фінансування промисловості
Г)       опора лише на власні сили та ресурси Радянського Союзу
Д)       відсутність достатньої кількості кваліфікованої робочої сили
Е)       використання фінансової та технічної допомоги США за «планом Маршалла»

45.  *Позначте твердження, в яких йдеться про особливості економічного розвитку повоєнної України:
А)      відбудова старих, будівництво нових електростанцій

Б)       зростання обсягів виробництва за умов домінування важкої промисловості











В)       істотні капіталовкладення в сільське господарство, скасування обов’язкових поставок державі сільськогосподарської продукції
Г)       поліпшення становища селян, зокрема підвищення оплати їхньої праці
Д)       розбудова повоєнної економіки здійснюється за принципом «Як було до війни»
Е)       упровадження на заводах новітніх технологій, породжених повоєнною науково-технічною революцією

46.  *Вкажіть особливості процесу післявоєнної відбудови народного господарства України (1945-початок 1950-х рр.):
А) після повернення з евакуації 15 % підприємств за інші УРСР отримала відчутну компенсацію
Б) розбудова повоєнної економіки здійснюється за принципом «Як було до війни»
В) відновлено шахти, металургійні заводи, виросли нові промислові підприємства
Г) спрямування значної частини капіталовкладень в соціальну сферу
Д) нові індустріальні райони у східних районах СРСР розвивались набагато швидше
Е) було скасовано практику залучення коштів населення через розповсюдження облігацій державного займу

47.  Вкажіть, чи відображено в уривках з історичних джерел особливості економічного розвитку УРСР у період післявоєнної відбудови (1945-початок 1950-х рр.)?
1) «…Характерним для цього періоду було суттєве зниження плану закупівель зерна, підвищення у 1,5 – 2 рази цін на сільськогосподарську продукцію, збільшення капіталовкладень у сільське господарство»
2) «…Темпи промислового розвитку Західної України були вищими, ніж на сході УРСР. У роки четвертої п’ятирічки тут споруджено понад 2,5 тис. великих і середніх промислових підприємств»
А)      в обох
Б)       тільки в 1-му

В)       тільки в 2-му
Г)       в жодному

48.  *Позначте заходи соціальної політики радянської влади періоду післявоєнної відбудови:
А) відміна оподаткування індивідуальних селянських господарств
Б) відновлення чергових і додаткових відпусток
В) випереджаючий розвиток підприємств легкої та харчової промисловості
Г) запровадження 8-годинного робочого дня
Д) масове будівництво державою безкоштовного житла для населення
Е) призначення пенсій та грошового авансування колгоспникам
Ж) скасування карткової системи

49.  Позначте твердження, яке не можна віднести до причин голоду 1946 р.:
А)      охоплення всієї території України посухою

Б)       повне вилучення державою продовольства в населення

В)       нехтування з боку держави заходами щодо уникнення голоду
Г)       розореність господарства війною

50.  Позначте спільну рису, властиву голодним рокам в Україні(1921-1923, 1932-1933, 1946-1947):
А)      боротьба радянської влади з «куркульським бандитизмом»

Б)       катастрофічні посухи

В)       повоєнна розруха
Г)       примусові державні хлібозаготівлі

51.  Слова Й. Сталіна: «М’якотілість! Вас обманюють, спеціально доповідають про таке, щоб вас розжалобити і примусити використати резерви», адресовані першому секретареві ЦК КП(б)У М. Хрущову з приводу повідомлень про значні жертви під час …
А)      поширення голоду на території УСРР у 1932-1933 рр.

Б)       розгортання масових репресій в УРСР у 1937-1938 рр.

В)       голоду в більшості областей УРСР у 1946-1947 рр.
Г)       бойових дій проти загонів УПА в 1944-1946 рр.

52.  Встановіть відповідність між поняттями та визначеннями:
1) ждановщина
А)      ідеологія і політика радянського тоталітаризму в найбільш жорстокій і агресивній формі, пов’язані з репресіями, депортаціями та масовим знищенням людей

2) космополітизм
Б)       ідеологія світового громадянства, яка передбачає співіснування та взаємодію численних ідентичностей і почуття приналежності до світового громадянства за рамками націй та надає пріоритетне значення загальнолюдським цінностям над національними проблемами

3) сталінщина
В)       спекулятивна теорія та течія в біології та агротехніці, що «поєднували» біологічну науку та марксизм-ленінізм, вирізняючи «класово правильну» науку, відкидали генетику та заплямували себе активною участю в репресіях проти наукових опонентів

4) лисенківщина
Г)       економічна теорія українського націонал-комунізму, яка обстоювала цілісність українського національно-господарського терену в межах СРСР, захищала господарську самостійність українських підприємств, не погоджувалась з панівною роллю російської економіки


Д)       радянська культурна доктрина, запроваджена в 1946 р., згідно з якою всі радянські митці, письменники та інтелігенція в своїй творчості мали додержуватись основної лінії Партії; передбачалось переслідування митців, що відхилялися від цієї генеральної лінії

53.  Вкажіть, до якого періоду мають відношення події, описані в уривку:
«М.Хрущов, який очолював на той час ЦК КП(б)У і водночас був головою уряду республіки, звернувся з проханням до Москви про допомогу, аби усунути загрозу голоду»:
А)      відлига
Б)       застій

В)       перебудова
Г)       післявоєнна відбудова

54.  Позначте прізвище політичного діяча, який в 1949 р. був призначений першим секретарем ЦК КП(б)У:
А)      А.Жданов
Б)       Л.Каганович

В)       Л.Мельников
Г)       О.Кириченко

55.  Позначте, коли голод охопив повоєнну Україну:
А)      1932-1933 рр.
Б)       1946-1947 рр.

В)       1948-1949 рр.
Г)       1963 р.

56.  Вкажіть період розвитку українського суспільства, характерними рисами якого була боротьба влади з проявами «українського буржуазного націоналізму», з «космополітизмом» та «низькопоклонством перед Заходом»:
А)      кінець 1930-х-початок 1940-х рр.

Б)       друга половина 1940-х-початок 1950-х рр.
























В)       друга половина 1950-х-початок 1960-х рр.
Г)       кінець 1960-х-перша половина 1970-х рр.

57.  *Вкажіть, чому  післявоєнні ідеологічні кампанії ввижалися радянському керівництву необхідними:
А)  засіб зупинити розгортання «холодної війни»
Б)  спосіб культурно-ідеологічної ізоляції радянського суспільства від впливу «буржуазного Заходу»
В) форма здійснення тотального ідеологічного контролю за суспільними процесами
Г) метод активізації діяльності національної інтелігенції, яка мала стати на бік влади і посилити її вплив на суспільство в цілому
Д) демонстрація відмови від лозунгу світової соціалістичної революції та переходу до мирного співіснування протилежних соціальних систем
Е) засіб реанімації образу внутрішнього ворога, чий спротив посилюється під ворожим ідеологічним впливом

58.  Вкажіть ідеологічну кампанію, в межах якої ЦК КП(б)У протягом серпня – жовтня 1946 р. видав дві постанови про репертуари театрів, а також про «Історію української літератури», журнали «Вітчизна» та «Перець»:
А) ждановщина                                  Б) боротьба з космополітизмом
В) лисенківщина                                Г) боротьба з українським буржуазним націоналізмом

59.  Яка ідеологічна кампанія повоєнних років знайшла втілення в уривку з документа:
 «Редакція … не поставила в центрі своєї уваги висвітлення … провідних тем сучасності і насамперед – перемоги радянського народу у Великій Вітчизняній війні та героїчної боротьби боротьби радянських людей за виконання планів нової сталінської п’ятирічки, за поступовий перехід від соціалізму до комунізму. На ряді творів … позначилась національна обмеженість: автори змальовують український народ ізольовано, у відриві від … великого російського народу… радянським людям присвоюються … архаїчні риси, ідеалізуються пережитки минулого в побуті та свідомості людей…»
А) боротьба з безродним космополітизмом              Б) ждановщина
В) лисенківщина                                                            Г) коренізація

60.  Вкажіть, із якою метою в Україні наприкінці 1940 - початку 1950-х рр. розгорнуто кампа­нії боротьби проти «космополітизму» та «низькопоклонства перед Заходом»:
А)      звеличення ролі української інтелігенції в розбудові соціалізму

Б)       мобілізація суспільства на здійснення відбудови народного господарства























В)       відновлення тотального політико-ідеологічного контролю за суспільством
Г)       переконання суспільства в перевагах соціалізму над капіталізмом

61.  Кого з українських письменників на пленумі ЦК КП(б)У восени 1951 р. було затавровано як націоналістів:
А) О.Олесь, О.Теліга                                               Б) А.Тичина, М.Бажан
В) О.Вишня, І.Антонич                                          Г) М.Рильський, А.Малишко

62.  Вкажіть видатних українських майстрів пензля, творчість яких було засуджено восени 1946 р. зборами художників Києва під час кампанії з «викорінення залишків буржуазно-націоналістичної ідеології»:
А) М.Пимоненко, Т.Яблонська                                Б) І.Сенченко, С.Олійник
В) М.Глущенко, М.Дерегус                                      Г) Р.Кавецький, Ю.Спасокукоцький

63.  Вкажіть пропущену в тексті фамілію композитора:
«За тиждень після проведення в Москві Днів української культури (15-25 червня 1951 р.) в статті, надрукованій в газеті «Правда» було гостро розкритиковано українське партійне керівництво, яке послабило боротьбу з українським буржуазним націоналізмом, що відбилося на якості лібретто О.Корнейчука і В.Василевської до опери …______________  «Богдан Хмельницький».
А) Ю.Мейтус                                                            Б) К.Стеценко
В) М.Леонтович                                                       Г) К.Данькевич

64.  Вкажіть офіційну причину, через яку партійне керівництво УРСР засудило оперу К.Данькевича «Богдан Хмельницький»:
А)  «Вона недостатньо показувала прогресивну роль у житті українського народу російського царя та бояр…»
Б)  
«При написанні лібрето опери автором були знехтувані історичні факти…»
В)  
«У ній перебільшена роль керівника Національно-визвольної війни українського народу середини
XVII ст….»
Г)  
«У ній перебільшена роль Московського царства у визвольній боротьбі українського народу…»

65.  Яку суспільну течію засуджував під час проведення післявоєнної ідеологічної кампанії документ, наведений в уривку:
«Зворотною стороною буржуазного націоналізму є …     ___________, який особливо проявляється в плазуванні перед буржуазною культурою і в низькопоклонстві перед іноземщиною… є прапором міжнародної реакції та ідейною зброєю в боротьбі проти сил демократії та соціалізму.»
А) шовінізм         Б) мілітаризм         В) сіонізм          Г) космополітизм

66.  Позначте назву політики контролю й репресій у сфері культури, названу за прізвищем секретаря ЦК ВКП(б), головного ідеолога країни:
А)      лисенківщина
Б)       сталінщина

В)       маленковщина
Г)       ждановщина

67.  Позначте термін, якому відповідає визначення:
«Ідеологія світового громадянства, яка надає пріоритетне значення загальнолюдським цінностям і другорядне ‑ націо­нальним проблемам»:
А)      шовінізм
Б)       гегемонізм

В)       волюнтаризм
Г)       космополітизм

68.  Вкажіть правильне твердження:
А)      загони УПА в 40-50-ті рр. XX ст. діяли на всій території УРСР

Б)       голод 1946-1947 рр. уразив усю територію України

В)       перші повоєнні вибори до Верховної Ради УРСР не проводилися на західноукраїнських землях

Г)       у 40-50-ті рр. XX ст. на західноукраїнських землях здійснювалася суцільна колективізація

69.  Виключіть зайве поняття:
А)      ждановщина
Б)       космополітизм

В)       лисенківщина
Г)       національний комунізм

70.  Позначте, з якою метою проводилися перші повоєнні вибори до Верховної Ради УРСР та місцевих органів влади:
А)      підвищити політичну активність населення

Б)       створити уявлення про демократичність державного ладу

В)       сприяти заслуженому народом перемогою у війні над нацизмом послабленню репресивної складової тоталітарного режиму

Г)       забезпечити входження до складу УРСР західноукраїнських земель

71.  Вкажіть, чого прагнула радянська влада, приймаючи указ Верховної Ради СРСР 1948 р. «Про виселення з Української РСР осіб, які злісно ухиляються від трудової діяльності в сільському господарстві і ведуть антигромадський паразитичний спосіб життя»:
А)      покращити життя трудящих колгоспників

Б)       ліквідувати особисті підсобні господарства селян

В)       захистити соціалістичну власність від розкрадання
Г)       зламати опір українського селянства колективізації

72.  Позначте характерну складність відбудови західних областей України:
А)      незначне руйнування території під час війни

Б)       потужний економічний потенціал

В)       одночасне проведення всіх соціалістичних перетворень
Г)       фінансова допомога західних держав

73.  Вкажіть суть політики радянізації західних областей України в період післявоєнної відбудови (1945-початок 1950-х рр.):
А)      переселення українців із західних областей до центральних і східних областей УРСР і навпаки

Б)       придушення збройної боротьби підпілля ОУН і загонів УПА

В)       репресії проти священиків Української греко-католицької церкви
Г)       уніфікація всіх сфер суспільного життя до норм, сталих в УРСР

74.  Вкажіть, які уривки з історичних джерел відображають окремі аспекти життя українського суспільства в період післявоєнної відбудови (1945-початок 1950-х років):
1) «Долаючи нестачу кадрів, влада розпочала широко залучати на робочі місця жінок. Попри великі фізичні труднощі, жінки працювали забійниками, прохідниками на шахтах, металургами, будівельниками. Частка жінок серед робітників промисловості становила 35,9%»
2) «Житлові й побутові умови населення, незважаючи на значні масштаби будівництва, залишалися важкими. Мільйони сімей жили в бараках, перенаселених «комуналках», не пристосованих для життя підвальних приміщеннях...»
А)      обидва
Б)       1-й

В)       2-й
Г)       жоден

75.  Зазначте складову післявоєнної радянізації західних областей України:
«Із західних областей Української РСР прибуло і розвантажено 48 ешелонів з сім’ями ОУН: 25 874 сімей – 74 898 осіб: в Кемеровську обл. – 30 288 осіб, в Челябінську обл. -  7183 осіб, в Карагандинську обл. – 8182 осіб, в Молотовську обл. – 8261 осіб, в Іркутську і Челябінську обл. – 4091 осіб, в Красноярський край – 1691 осіб, в Омську обл. – 15 202 осіб… за станом на 01.01.1949 р. всього на спецпоселенні перебувало 112 633 особи членів сімей активних «оунівців»…»
А) евакуація          Б) мобілізація          В) репресії          Г) трудова міграція
     
76.  Відмінність процесу радянізації західних областей України (1944 – 1950-ті рр.) від процесу радянської модернізації України (1929 – 1938 рр.) полягала в здійсненні
А)      колективізації сільського господарства   

Б)       відбудови народного господарства




В)       індустріалізації промисловості
Г)       культурної революції

77.  *Вкажіть особливості процесу повоєнної індустріалізації в Західній Україні:
А) рекордні для УРСР темпи розвитку промисловості
Б) форсований розвиток нових галузей
В) використання робочої сили зі східних областей України
Г) переробка продукції традиційних галузей в межах регіону
Д) розгортання будівництва підприємств із застарілим обладнанням
Е)  розвідка та розробка родовищ залізної руди

78.  Вкажіть перелік ключових термінів і понять, які використовуються для характеристики процесу радянізації західних областей України після Другої світової війни:
А)      індустріалізація, колективізація, «культурна революція», депортація, репресії

Б)       індустріалізація, кооперація, волюнтаризм, «культурна революція», депортація

В)       раднаргоспи, колективізація, депортація, прискорення, політична реабілітація
Г)       операція «Вісла», розкуркулювання, мобілізація, голодомор, «саморозпуск» УГКЦ

79.  *Позначте поняття та терміни, які слід використовувати, характеризуючи процес радянізації західних областей України в період післявоєнної відбудови ( 1945 – початок 1950-х рр.):
А)  Голокост                                                Г) колективізація
Б) 
депортація                                             Д) культурна революція
В)  десталінізація                                        Е) план «Ост»

80.  Розташуйте події в хронологічній послідовності:
А)      входження України до Організації Об’єднаних Націй (ООН) як члена-засновника

Б)       загибель командувача УПА Р.Шухевича

В)       ліквідація Української греко-католицької церкви (УГКЦ)
Г)       операція «Вісла»

81.  Позначте, яке явище в західних областях України відображає таблиця:
роки
1946
1948
1949
1950
Кількість колгоспів
158
762
6098
7190
А)      форсована індустріалізація
Б)       суцільна колективізація

В)       культурна революція
Г)       радянська модернізація

82.  Позначте, коли в основному завершилася колективізація сільського господарства в західних областях України:
А)      кінець 1930-х рр.
Б)       початок 1950-х рр.

В)       середина 1950-х рр.
Г)       кінець 1950-х рр.
83.  Вкажіть, яке поняття пропущене в уривку:
«План реалізації ______________ передбачав утвердження комуністичної ідеології і нетерпимості до тих, хто думав інакше. Об’єктом войовничої політики знову стала Українська греко-католицька церква, що мала давні традиції в Західній Україні».
А)      індустріалізації
Б)       колективізації

В)       культурної революції
Г)       лібералізації

84.  Вкажіть, яке твердження відповідає реаліям першого повоєнного десятиліття:
А)      нова польська влада провела депортацію українців за узгодженням з УРСР

Б)       лібералізація сприяла поверненню із забуття безвинно репресованих митців та діячів культури

В)       в радянському суспільстві зміцнюється та розвивається нова форма духовної опозиції – дисидентство




Г)       для зміцнення трудової та виконавчої дисципліни партійне й державне керівництво СРСР розгорнуло так звану антиалкогольну кампанію

85.  Вкажіть складову радянізації західноукраїнських земель у повоєнний період, відображену в уривку:
« … в 1950/51 навчальному році в школах західних областей працювало 60 тис. вчителів, тоді як у довоєнні часи їх було лише 10 тис… початкову освіту отримували всі діти шкільного віку… кількість студентів… виросла в 10 разів…»
А) русифікація        Б) українізація          В) асиміляція       Г) культурна революція

86.  Позначте. в якому році відбулося оголошене Московським патріархом «добровільне возз'єднання Мукачівської єпархії з Російською православною церквою»:
А)      1946 рік
Б)       1947 рік

В)       1948 рік
Г)       1949 рік

87.  Вкажіть стратегічну мету діяльності ОУН і УПА:
А)      боротьба проти колективізації

Б)       боротьба проти «радянізації» західних областей України









В)       захист УГКЦ
Г)       створення незалежної Української держави

88.  *Вкажіть судження, що відповідають реаліям боротьби ОУН і УПА з радянською владою:
А) командування УПА здійснювало військово-пропагандистські рейди на територію сусідніх з УРСР держав
Б) після арешту в травні 1954 р. останнього керівника УПА полковника В.Кука було припинено бойові дії, зусилля зосереджено на пропагандистській роботі
В) у травні 1945 р. М.Хрущов затребував від НКВС «застосування нових методів роботи»:амністій в обмін на добровільну здачу зброї, відмови від масових депортацій
Г) 1950 р. проти УПА було проведено операцію «Велика блокада», задіяно майже 600 тис. радянських солдатів, втрати серед яких досягли до 40% особового складу
Д) радянські органи безпеки створили 379 конспіративно-розвідувальних груп з метою перевірки підозрілих осіб на причетність до ОУН та УПА, у відповідь служба безпеки ОУН створювала аналогічні спеціальні  підрозділи
Е) УПА проводила бойові операції в Закерзонні, що підштовхнуло польську владу до проведення операції «Вісла»

89.    Який чинник не міг вплинути на рішення ОУН і командування УПА перейти у боротьбі з радянською владою з початку 1947 р. «від форм широкої повстанської боротьби до форм боротьби глибоко підпільної»:
А) загибель С.Бандери та Р.Шухевича     
Б) значні втрати УПА у протиборстві з радянськими військами
В) зневіра у початок збройного протистояння між Заходом та СРСР
Г) певні успіхи політики радянізації на західноукраїнських землях

90.  «Саморозпуск» УГКЦ відбувся …
А)      1939 рік
Б)       1945 рік

В)       1946 рік
Г)       1953 рік

91.  В якому році відбулася подія, відображена в уривку з історичного джерела:
«У теперішній ситуації, коли завдяки героїчним подвигам і славній перемозі Радянського Союзу всі українські землі з’єдналися разом … собор постановляє скасувати постанови Берестейського собору 1596 р., ліквідувати унію … повернутися до нашої батьківської святої православної віри і Руської Православної Церкви…»
А) 1939 р.     Б) 1944 р.     В) 1946 р.     Г) 1949 р.

92.  Вкажіть прізвище, пропущене в уривку:
«Значною втратою для повстанців стала загибель 5 березня 1950 р. Головного командира УПА _____________».
А)      С.Бандери
Б)       А.Мельника

В)       Я.Стецька
Г)       Р.Шухевича


93.  Встановіть послідовність подій.
А)      початок окупації України німецько-фашистськими військами

Б)       визволення України від німецько-фашистських загарбників

В)       створення ОУН
Г)       загибель Р.Шухевича

94.  Виключіть зайве:
А)      операція «Вісла»
Б)       розгром УПА

В)       розгром УРСС
Г)       «саморозпуск» УГКЦ

95.  Встановіть послідовність подій:
А)      загибель Р.Шухевича

Б)       операція «Вісла»

В)       «саморозпуск» УГКЦ
Г)       Україна стає співзасновницею ООН на конференції в Сан-Франциско

96.  *Які події суспільно-політичного життя УРСР відбулися в період післявоєнної відбудови (1946 – початок 1950-х рр.):
А) «саморозпуск» Української греко-католицької церкви (УГКЦ)
Б) придушення організованого збройного спротиву Української повстанської армії (УПА)
В) створення Української робітничо-селянської спілки (УРКС)
Г) перенесення столиці УСРР з Харкова до Києва
Д) створення Закарпатської області у складі УРСР
Е) проведення перших альтернативних виборів до Верховної Ради УРСР
Ж) депортація кримських татар, греків, вірмен і болгар з Криму

97.  В якому уривку з історичного джерела йдеться про русифікацію вищої школи в УРСР упродовж другої половини 1940 - першої половини 1950-х pp.?
А)      «Удар, який ми завдали Сліпому, виявився дуже  вдалим. Необхідно підтримати ініціативну групу по переходу до православ 'я, священиків, які переходять від уніатства до православ 'я... »

Б)       «У першій половині 50-х pp. зросла кількість студентів, переважно за рахунок вечірніх і заочних відділень інститутів та університетів. При цьому кількість вузів в Україні дещо зменшилася...»

В)       «Хрущов не був теоретиком і навіть не міг здаватися ним. В якості першого секретаря ЦК КП України він, правда, підписував чергові статті про сталінську дружбу народів...»

Г)       «На сороковому році будівництва соціалізму в столиці сорокамільйонної УРСР проводиться російською мовою викладання наук, так же,  як  і в інших вузах УРСР...»

98.  *Вкажіть явища, характерні для суспільного життя повоєнних років:
А) 1947 р. проведено грошову реформу, завдяки чому роздрібні ціни знизились на 29%
Б) прискореними темпами зростали легка і харчова промисловість
В) в грудні 1947 р. сталася відміна карток на промислові та продовольчі товари, прилавки були заповнені крамом і продуктовими делікатесами
Г) 1946 р. згідно постанови «Про заходи з ліквідації порушень уставу сільськогосподарської артілі в колгоспах» влада почала наступ на присадибні ділянки селян
Д) зберігалася заборона на чергові та додаткові відпустки, понадурочні роботи були обов’язковими
Е) розгорнуто промислове будівництво доступного дешевого житла

99.  Яке явище в науці та суспільному житті знайшло відображення в уривку з документа:
«З тих пір наукова основа дискусій почала відігравати для нього другорядну роль. Наукові аргументи опонентів… відхиляв ідеологічними звинуваченнями… До 50-х років завершилося створення псевдонаукової концепції, яку … силоміць впроваджував у науково-дослідницьку роботу замість класичної генетики і дарвінізму…»
А) шовінізм         Б) соціал-дарвінізм        В) космополітизм          Г) лисенківщина

100.Восени 1951р. в Києві почав працювати перший український…
А) атомний реактор                                                     Б) електронний пристрій
В) турбореактивний двигун                                        Г) телевізійний центр

101.*Позначте твердження, в яких йдеться про особливості розвитку літератури та мистецтва України в повоєнні роки:
А)      визначальна роль творчості О.Олеся, М.Вороного, Г.Косинки, В.Чумаку в розвитку літературного процесу

Б)       ідеологічна кампанія проти «безрідних космополітів»

В)       ідеологічна кампанія проти «українських буржуазних націоналістів» і «петлюрівців»
Г)       розвиток нових напрямків науки, зокрема генетики та кібернетики, ініційований академіком Т.Лисенком
Д)       створення електронно-обчислювальної машини, запуск першого атомного реактора
Е)       створення урядом сприятливих умов для розвитку літератури та мистецтва, свобода творчості


102.*Позначте твердження, в яких йдеться про О.Довженка:
А)      відзначений Сталінською премією, що однак не убезпечило 1951 р.  від гострих нападів критики, приводом до яких стала поезія воєнного часу «Любіть Україну»

Б)       зажив письменницької слави після виходу друком збірки повістей «Зачарована Десна»

В)       його кінофільм «Земля» на Всесвітній виставці в Брюсселі в 1958 р. був визнаний як один із 12 найкращих фільмів часів і народів

Г)       опублікована в газеті «Радянська Україна» від 26 лютого 1944 р. «Зенітка»  стала твором, що засвідчив про повернення письменника після тривалого мовчання до літературної праці

Д)       після опублікування 1943 р. уривків нового сценарію зазнав звинувачень у відкритому проголошенні сумнівів щодо колективного характеру вини за покинуте напризволяще мирне населення України

Е)       проголосив активне сприйняття радянської дійсності, завдяки чому він, єдиний з неокласиків, що урятувався від сталінського терору і був залучений до когорти офіційних радянських поетів


103.*Позначте наслідки урядової політики в галузі культури та науки в повоєнній Україні:
А)      відновлення роботи науково-дослідних установ, зміцнення їхньої матеріально-технічної бази

Б)       відставання на найновіших напрямах наукового прогресу, посталих під час науково-технічної революції



















В)       збагачення української культури внаслідок обміну з культурою стран Заходу
Г)       репресії проти «космополітів-антипатріотів»
Д)       розвиток театральної та літературної критики, атмосфера творчої змагальності
Е)       утвердження в якості обов’язкової теми «любові до України» в кіно та театральному мистецтві

104.Вкажіть автора картин «У парку», «Хліб», «Утро», видатного майстра соціалістичного реалізму, народного  художника СРСР:



А) М.Дерегус       Б) Ю.Мейтус       В) І.Савченко         Г) Т.Яблонська  


105.До якого періоду радянської історії відноситься створення кінофільмів «Сільська вчителька» (режисер М.Іванов), «Третій удар», «Тарас Шевченко» (режисер І.Савченко), «Подвиг розвідника» (режисер В.Барнет):
А) відлига         Б) Велика Вітчизняна війна      В) застій       Г) повоєнна відбудова

106.Встановіть відповідність між прізвищами історичних діячів та фактами з їхнього життя:
1) Р.Шухевич
А)      жертва репресій проти Української греко-католицької церкви

2) Т.Лисенко
Б)       участь у збройному опорі УПА радянському режиму
3) В.Сухомлинський
В)       створення лабораторії моделювання та обчислювальної техніки
4) Й.Сліпий
5) С.Лебедєв
Г)       розвиток гуманістичного напряму в педагогічній науці

107.Проявом якого явища стала описана подія:
«П'ять днів тривав пленум Спілки письменників України. Обговорювалось питання про виконання постанови ЦК ВКП(б) щодо журналів "Звезда" і "Ленинград". О.Кор­нійчук виступив із критикою
М. Рильського, редактора журналу "Дніпро" А.Малишка. Слідом за ним Л.Каганович ‑ перший секретар ЦК КП(б)У — звинуватив Рильського в "націоналізмі" та "петлюрівщині". Заявив, що вислів поета "Я - син Країни Рад" може служити прославленню Центральної Ради. У вислові "весняний десант птахів" із роману Ю. Яновського "Жива вода" Л.Кагановичу ввижалося вороже вторгнення».
А)      лисенківщина
Б)       волюнтаризм

В)       ждановщина
Г)       петлюрівщина

108.*Вкажіть прізвища діячів, які відіграли важливу роль у розвитку культури України в другій половині 1940-на початку 1950-х років:
А)      О.Гончар
Б)       В.Сосюра

В)       В.Симоненко
Г)       М.Бажан
Д)       С.Параджанов
Е)       Ю.Яновський
Ж)    Л.Костенко




1.         
г




2.         
г




3.         
б




4.         
в




5.         
г




6.         
в




7.         
б




8.         
а




9.         
в




10.     
в




11.     
в




12.     
в




13.     
г




14.     
б




15.     
б




16.     
а




17.     
в




18.     
где
19.     
г




20.     
б




21.     
г




22.     
а




23.     
б




24.     
г




25.     
а




26.     
б




27.     
б




28.     
б




29.     
в




30.     
г




31.     
г




32.     
б




33.     
б




34.     
б




35.     
г




36.     
в




37.     
а




38.     
в




39.     
в




40.     
а




41.     
г




42.     
б




43.     
авгд
44.     
агд
45.     
абд
46.     
бвд
47.     
в




48.     
бгж
49.     
г




50.     
г




51.     
в




52.     
д
б
а
в

53.     
г




54.     
в




55.     
б




56.     
б




57.     
бве
58.     
г




59.     
б




60.     
в




61.     
г




62.     
в




63.     
г




64.     
а




65.     
г




66.     
г




67.     
г




68.     
г




69.     
г




70.     
б




71.     
б




72.     
в




73.     
г




74.     
а




75.     
а




76.     
б




77.     
абг
78.     
а




79.     
бгд
80.     
а
в
г
б

81.     
б




82.     
б




83.     
в




84.     
а




85.     
г




86.     
г




87.     
г




88.     
аде
89.     
а




90.     
в




91.     
в




92.     
г




93.     
в
а
б
г

94.     
в




95.     
г
в
б
а

96.     
абд
97.     
г




98.     
вгд
99.     
г




100. 
г




101. 
бвд
102. 
бвд
103. 
абг
104. 
г




105. 
г




106. 
б

г
а
в
107. 
в




108. 
абге
109. 





110. 





111. 





112. 





113. 





114. 





115. 





116. 





117. 





118. 





119. 





120. 





121. 





122. 





123. 





124. 





125. 





126. 





127. 





128. 





129. 





130. 











27. Повоєнна відбудова та розвиток України в 1946 – на початку 1950-х рр. 1 Б; 2 А; 3 А; 4 Б; 5 Б; 6 Г; 7 В; 8 Г; 9 Г; 10 А; 11 Г; 12 В; 13 Г; 14 А; 15 Б; 16 Г; 17 Г; 18 Б; 19 Г; 20 Г; 21 А; 22 1-Б, 2-В, 3-Г, 4-А; 23 1-Б, 2-В, 3-Г, 4-А; 24 136; 25 135; 26 135 2

1 комментарий:

  1. Якщо у вас були фінансові проблеми, то вам пора посміхнутися. Вам потрібно лише зв’язатися з паном Бенджаміном, вказавши суму, яку ви бажаєте позичити, та період виплат, який вам підходить, і ви отримаєте позику протягом трьох робочих днів. Щойно я в шостий раз отримав позику в 700 тисяч доларів терміном на 180 місяців з можливістю виплати до закінчення терміну дії. Містер Бенджамін допомагає мені в оренді. Зв’яжіться з ним, і ви побачите, що це дуже чесна людина з добрим серцем. Його електронна адреса - 247officedept@gmail.com, а його номер телефону в WhatApp - + 1-989-394- 3740.

    ОтветитьУдалить